30 Disember 2011

Orientasi Pra Sekolah - Syahid

Assalammualaikum..

Alhamdulillah... semalam dengan rasminya Syahid Ilham menjadi sebahagian dari warga Sekolah Kebangsaan Batu 24, Pekan Nanas bila telah didaftarkan di Pra Sekolah.. pagi semalam setelah membayar yuran.. ada program orentasi dan taklimat untuk ibu bapa... belum apa-apa Syahid dah ujan bila aku tinggalkan dia sekejap.. pas tu kitorang masuk balik ke dalam bilik Pra Sekolah tu. dan dia masih lagi ujan.. sampai kena tegur ngan guru besar... aku perati jer... saja tak nak dia nampak aku..


Masa ni Syahidtak prasan aku lagi.. dok melayan air mata...

Antara ibu bapa yang hadir.. Khusyuk mendengar taklimat Guru Besar

Then, budak-budak di panggil ke belakang kelas, diberi permainan. Ibu bapa bermesyuarat untuk melantik AJK Badan Permuafakatan Pra Sekolah.. ni macam PIBG laa, tapi hanya peringkat  Pra Sekolah sahaja. Namun demikian menurut Cikgu Rahimah, guru Pra Sekolah, jika ada mesyuarat semua ibu dan bapa pelajar akan dipanggil agar keputusan dapat diterima sebulat suara.

 
hmm.. adik pon nak join.. huhuhu..
Selain dari itu, kami juga dimaklumkan sekiranya ada ibu bapa yang berhajat untuk menyambut ulangtahun anak2 di Sekolah, hendaklah memaklumkan kepada pihak Pra Sekolah melalui Cikgu Rahimah, ini kerana beliau yang akan mengaturkan program-program tersebut.

Program Oreintasi ni berakhir lebih kurang jam 10.30 pagi.. hmm.. setakat ini dulu... 

Salam kasih sayang...

21 November 2011

Hujung Minggu di Pekan Nanas

Assalam dan Salam 1 Malaysia....

Hmm... camner hujung minggu korang?? Seronok cuti dua hari...? Minggu ni kirorang pakat tak balik mana-mana kampung... so stay jer laa kat Pekan Nanas. Kalau nak diikutkan perancangan, kitorang nak bawak anak-anak ke taman permainan berhampiran semalam, tapi memandangkan hari hujan, terpaksalah tunda sehingga diberitahu kelak.. Semalam anak-anak Ibu datang umah.. petang baru aku buatkan sandwich untuk bebudak tuh.. sandwich simple jer.. tapi belum sempat nak snap, dah licin dah.. nak buat camno.. tak per laa.. nti lain kali aku share ngan korang cerita pasal sandwich nih..

Semalam aku rasa ralat laa jugak bila hempon aku tak berfungsi dengan sempurna, kata makna lain, rosak da.. meragam laa pulak.. kita boleh dengar suara orang yang menalipon kita, tetapi orang yang menalipon tak dapat dengar suara kita.. so berhelo-helo laa aku semalam.. sedih betul laa.. nak buat macam mana nih.. nak hantar gi kedai, poket dah tipis nih.. so aku nekad guna sms jer la... pagi tadi, aku dapat idea, cuba laa offkan dulu hempon nih.. pastu cuba on balik... bila on balik, aku cuba call officemate, alhamdulillah... ok laa pulak. pas tu tak puas hati, aku cuba call Ibu.. berjaya!! maknanya, hempon aku dah ok... mungkin semalam dia pening kot.. bila Syahid dok main game jer.. hampon aku demam laa sekejap. Bila dah direset balik, ok laa jadinya.. So aku rasa kita pon macam tuh.. kengkadang tuh badan ni rasa lemah-lemah jer, demam laa.. Itu tandanya badan kita memberi isyarat untuk kita berehat... rehat sehingga sembuh.. tapi bukan laa bermakna bila kita demam, tak perlu buat sebarang kerja... buat sekadar ikut kemampuan. Kalau tak mampu, rehat laa..

Lagi satu, bila dah tension buat kerja-kerja kat opis, apa kata, berehat seketika... buat benda lain dulu.. Jangan pandang dulu kerja-kerja yang mendatangkan tension... nanti semakin banyak salah atau semakin tak tentu hala jadinya. Take five dulu.. tarik nafas panjang-panjang... lepas tu baru sambung kerja.. Insya Allah... bila dah kurang tension tuh.. barulah boleh selesaikan tugas.

Hmm.. ok laa.. setakat ini dulu. berjumpa lagi di lain masa.. Insya Allah...

18 November 2011

Jumaat yang Ceria

Assalam... dan Salam 1 Malaysia,

Alhamdulillah... hari ni sekadar ingin berkongsi cerita dan emosi... Sebenarnya tak lah luar biasa sangat perasaan nih.. tapi hari nih aku rasa tenang.. bahagia dan hati berbunga-bunga.. Nak ucapkan tahniah kepada Pasukan Bola Sepak Negara yang berjaya menjaringkan gol.. dan juga semua atlet negara yang telah berjuang sehabis baik di Palembang dan Jakarta.. Tahniah kepada yang telah menymbangkan pingat.. dan yang tidak berjaya, jangan putus asa.. usaha lebih gigih lagi untuk masa akan datang.

Hari ni kerja tak tension, takde tekanan dan agak relaks memandangkan bos tak masuk opis ari nih.. bukan dia curi tulang ok... dia ada meeting semalam n ari ni..  So aku yang kat opis ni agak relaks laa.. tapi tak laa terlalu santai.. ada kerja laa jugak, cuma tak la terkejar-kejar...

Hari ni mood ok.. walaupun ada sedikit gangguan di awal pagi tadi.. tapi dah selesai masalah tu.. alhamdulillah.. Oh ye.. cuti sekolah dah bermula.. ni yang best nih.. macam laa aku yang dapat cuti.. takpe laa aku tumpang eksaited jer.. budak-budak yang dapat cuti.. mak bapaknye yang eksaited seh.. Syahid dah mula cuti ari nih.. malam ni projek pertama cuti sekolah bermula.. ajak Daniel, anak ibu tido rumah.. so kena laa sediakan menu untuk esok... hmm.. nti laa beli lauk sket.. Daniel ni suka sandwich yang aku buat.. so antara menu sarapan esok pagi sandwich, roti bakar or yang berat sikit, mee hoon goreng.. tengok laa yang mana sempat..

Kalau ada sempat, nak cuba jugak oven yang baru dibeli tempoh hari. Belum keluar dari kotak lagi... Walau dah hampir dua minggu diperolehi. Takpe.. nti akan aku guna jugak... don't worry k..  lepas nih banyak projek baking-membaking..  

15 November 2011

Review Novel Janji Julia

Assalam.. Dan Salam 1 Malaysia... Kabare??  Aku tak berapa sihat sebenarnya.. demam dan selsema.. semalam dah MC.. dapat 1 ari jer.. so nak tak nak ari ni kena laa jugak pegi kerja.. walau kepala masih lagi senoning.. ku gagahi jua.. chewah..


Hmm.. ok laa.. Kita sambung citer Tajuk kat atas.. Kisah bermula apabila satu virus baru telah menyerang negara.. dan Julia adalah seorang pelajar di salah satu Universiti tercanggih sedang membuat penyelidikan bagi mencari penawar untuk Virus tersebut. namun demikian, pada masa yang sama satu pemberontakan berlaku dan Julia telah berjanji dengan teman baiknya Mimi untuk menghantar Mimi  pulang ke pangkuan keluarga.. Namun demikian, dalam perjalan pulang ke kampung halaman Mimi, mereka telah diserang oleh sekumpulan pemberontak. Ini menyebabkan mereka melarikan diri ke hutan, dan semasa di dalam hutan, mereka telah berjumpa dengan dua orang penyelidik yang mencari sejenis herba bagi mencari penawar virus yang sama. Berbagai onak dan ranjau diharungi oleh empat sahabat ini bagi mempertahankan herba tersebut dan Julia bagi menunaikan janjinya pada Mimi. Tapi biasa laa selepas semua kesukaran pasti ada hepi ending.. begitu juga cerita ni.. tapi kalau nak rasa 'thrill' kena laa baca sendiri.. pengalaman semasa membaca novel ni memang laa puas hati.. berbaloi dengan nilai harga buku nih.. so apa kata para pencinta novel.. pakat ramai-ramai beli novel ni.. boleh terus hubungi terus penulisnya melalui email pnmaria1@gmail.com. Kalau korang beli terus melalui Puan Maria, korang dapat novel yang siap diautograf..  tapi apa-apa pun keputusan di tangan korang..

Akhir kata.. salam berbahagia dan selamat membaca...  ;  )

01 November 2011

Novel Janji Julia Dah Sampai..

Assalammualaikum.. dan Salam Satu Malaysia..


Novel Janiji Julia
Penulis: Maria Kajiwa

Alhamdulillah.. novel yang aku order online dah sampai. Kata Ibu, Novel ni sampai ari Sabtu lagi.. tapi memandangkan aku dah balik kampung, so semalam la dia kirim kat Syahid.. Alamat surat-menyurat  memang aku guna alamat Ibu... bukan apa, rumah Ibu sentiasa ada orang.. so bila posmen hantar.. kompem ada yang menerimanya...

Bila nampak Syahid bawak balik bungkusan tu aku memang dah dapat agak.. Syahid n Syahmi pon eksaited sama... sibuk nak tolong bukak. Bila dah bukak bungkusan tu..Syahmi pulak sibuk nak tompang baca.. aku ni bukannya apa, risau buku tu terkoyak ke .. maklumla.. aku belum rasmikan lagi. Terpaksalah aku bagi buku lain kat Syahmi, nasib baik dia terima buku gantian tuh.. kalau tak.. haru woo..

Malam tadi jugak aku abiskan baca.. tapi aku tebuk tengah-tengah laa...sebab aku dah baca sebahagiannya secara online.. huhuhu.. best, jalan cerita yang menarik. hmm.. nti laa bila ada masa lapang, aku cerita sikit pasal novel nih.Oh ye.. kalau korang nak baca kisahnye secara online, boleh klik sini

Ok.. setakat ini dulu.. Salam penuh kasih sayang dan semoga ceria selalu.... ;)

21 Oktober 2011

Kurangkan Bercakap...

Assalammualaikum... dan Salam 1 Malaysia...




Korang suka bercakap? Aku pon suka bercakap.. Percakapan adalah salah satu bentuk komunikasi atau perhubungan. Kenapa laa mak cik nih nak ngomel pasal bercakap ni? Bukannya apa.. sedar tak korang.. sebenarnya makin banyak korang bercakap, tanpa korang  sedar makin banyak laa korang tunjukkan kelemahan diri korang.. ni terutama bagi orang-orang yang nak tunjuk pandai laa.. semakin terlihat kebodohan dan kedunguan korang.. setuju tak?? tapi kalau korang tak setuju pon tak per.. cuma cuba perhatikan kawan-kawan ke sedara mara yang banyak bercakap... ada betulnya apa yang aku cakap nih.

Lagi satu.. bila banyak bercakap, tanpa disedari korang telah melukakan hati orang-orang disekeliling kamu. Ni lagi satu.. cakap.. cakap.. cakap.. alih-alih jer kawan tu blah..or matanya tiba-tiba berair.. laa korang dah tersalah cakap kot.. kan haru tuh.. last sekali minta maaf.. tapi sudi ke orang tu maafkan korang??

 Pasal cakap nih.. aku nak pesan jangan cerita keburukan orang lain atau senang cakap.. jangan mengumpat laa yer... mengata pon jangan.. dosanye besar.. hukumnya macam makan daging  saudara sendiri. Ini sume orang tahukan..  Sebolehnye elakkan memburukkan orang lain.. Bila korang citer keburukan orang.. Insya Allah.. orang jugak akan ceritakan keburukan kita. sebab pada aku.. kalau kita sembunyikan aib orang.. Insya Allah, Allah akan sembunyikan aib kita.. Unless kita yang dok ceritakan aib kita pada orang. Mesti ada buat silap kat mana-mana.. bila dah seronok bercakap.. tanpa di sedari.. kita membuka pekung didada..  So mulai sekarang... kurang-kurangkanlah bercakap.. aku ni pon bukan laa sempurna sangat.. tapi mulai sekarang aku akan kurangkan bercakap.. kerana takut akan menjadi beban di akhirat kelak.. akhir kata.. hayati kata-kata ini...

26 September 2011

Klik..Klik..Aidilfitri..

Ni Gambar sebelom raye... mata tepejam laa plak....



Tengah pilih baju raye...




Ni antara hasil kerjasama Aku ngan Ibu


Semasa hari Raya....




Di pagi raya..... selepas tahlil anak beranak.. dan bermaaf-maafan





Ni gamba semasa tahlil di sebelah keluarga mertua....

23 September 2011

Apa apa lah 2

Assalam....

Alhamdulillah.. reda sikit rasa marah nih.. dah mula sejuk.. ok laa tak.. tak laa teruk sangat cemburu nih.. bertempat.. tapi apa pon.. aku harap toksah laa nak uji2 lagi.. Aku tahu batasan aku.. so jangan ragu-ragu k..

Hmm.. ari nih kitorang sibuk buat persiapan untuk Program esok.. nti aku updatekan citernye k.. sekarang nih aku nak menikmati rehat... lalalala.....

21 September 2011

Apa-apa lah....

Assalam..

Masih ada lagi mood raya.. cuma aku jer yang dah hilang mood.. takde perasaan nak kerja langsung.. ntah laa... nape laa ujian kali nih macam berat sangat dan susah aku nak terima...memang kena lawan nafsu marah ni abis2.. tapi aku masih tak dapat nak maafkan orang tuh.. walaupun aku dah berbual macam biasa.. tapi hati ku nih masih berat nak terima atas apa yang dia dah buat kat aku..masih dangkal nak maafkan dia.. ntah laa.. biar laa masa yang menentukan.. sakit hati nih hanya TUHAN yang tahu..

Adakah cemburu dah menguasai akal yang waras.. sehingga tak mampu buat keputusan yang dan tindakan yang tepat?? Ntah laa.. aku sebenarnya bukanlah cemburu sangat.. cuma aku marah.. dalam keadaan sekarang nih..dengan ekonomi keluarga yang tunggang langgang... dia sengaja mencari kemarahanku.. aku tak paham dan tak tahu apa tujuan dia buat macam tuh.. sengaja mengundang cemburu dan fitnah dari hati aku nih.. GERAM!!! macam nak pijak-pijak jer... alasan yang diberikan langsung tak dapat aku terima.. maaf laa aku bukan budak sekolah yang senang dipujuk dengan kata-kata yang manis.. aku perlukan rasional dan sebab yang munasabah dan wajar.. sebab tu laa sampai sekarang aku masih berdendam.. pada siapa harus aku luahkan isi hati ini?? Walau aku luahkan sebahagian perasaan nih.. tapi itu tidak cukup untuk menggambarkan apa yang aku rasa sekarang...

Hmmh...... Ya Allah berilah aku kekuatan dan kesabaran.. dan bukakanlah hati ini untuk memaafkan dia...

07 September 2011

Salam Aidil Fitri....

Eid Mubarak...Salam Aidil Fitri... Masih belum terlambat rasanya nak ucapkan Selamat Menyambut Lebaran.... hari nih baru berkesempatan update kisah raye....

Seperti raya yang sudah-sudah.. hari pertama kat umah mak & bapak aku laa... coz pagi2 raya tu bapak buat tahlil anak beranak... raya kedua, malam raya ketiga baru aku berangkat ke rumah mertua memandangkan tiada sesiapa yang tinggal untuk tolong mak..

Pagi raya kedua tu.. adik aku dah nak balik KL, Abang Owd n famili nak beraya ke rumah sedara mara.. so aku laa kena ngalah... kene stay sampai Kak Minah datang.... Petang tuh.. alhamdulillah.. Kak Minah tiba serti yang dijangkan.. malam tuh jugak aku bertolak dengan anak2.. Abang Sayang dah kat kampung dia..  aku bawak pelan2 jer coz bawak Syahmi ni agak sukar.. ada ke dia nak duduk ngan aku.... tengah pegang stereng.. mula2 aku tak kasi..  last2 bagi jugak ikut dok ngan aku.. abis tuh kepala dah kat bawah stereng... lagi laa bahayakan..  tapi dalam 15 minit sebelum sampai destinasi.. dia nak duduk sendiir.. Alhamdulillah...

Itu laa serba sedikit kisah raya kali nih.. adventure sket bila bawak budak kecik nih.. :).. tapi tak tau laa nak ketegorikan kenangan manis ke pahit ke... payau kot.. huhuhu... kalau ingat semula detik tuh.. memang haru...

18 Ogos 2011

Tinggal Kenangan....

Assalam... bila nengok gambar-gambar lama... nih.. teringat pulak masa keja kat TJB.. ini adalah pemandangan seharian ketika pulang dari kerja...



Pembinaan fly over depan HSA baru bermula..
hmm..  jalan memang laa jem... tapi tak laa lama sangat... sekarang nih dah siap ke blom ye??  Harap2 siap laa fly over nih.. mesti makin besar jalan kat depan spital tuh..




Encik Man yang baik hati...
Ni Encik Man.. masa keja kat TJB, aku tumpang keta dialah.. tapi.. kengkadang bila dia takde.. aku tumpang keta Kak Mim dia ni salah seorang penumpang keta encik Man.. kalau dua-dua takde.. tarpaksala aku tumpang Encik Bas....huhuhu...
 
Kat sinilaa aku menunggu Encik Man..

Belakang Menara Tabung Haji

Warong Batu..
  Kat sini laa kitorang lunch.. or breakfast. tapi aku tak selalu pegi laa kan.. kerana gak jauh dari opis..

Tempat keja aku...



Bangunan Sultan Ismail
Gambar nih diambil masa tengah tunggu Kak Wati... dia keja kat Menara Ansar, dia juga salah seorang penumpang kereta Encik Man ..
Rindu pada suasana itu.. walau most of the time aku membuta... kesian Encik Man kena drive sorang-sorang walau yang menumpangnya ramai... .. iya laa sekarang nih kan aku drive sendiri....huhuhu...

Hmm.. apa kabar laa agaknyer diorang ye.. moga-moga mereka sentiasa bahagia dan sentiasa di rahmati Allah.. Amin...

Itulah secebis kenangan.. sebuah kehidupan...

04 Ogos 2011

Selamat Menjalani Ibadah Puasa..

Assalammualaikum...

Alhamdulillah.. sudah empat hari kita menjalani badah puasa... rasa agak letih memandangkan badan ni kurang sihat.. dah hampir dua minggu kena selsema dan batuk-batuk nih... tapi inikan ujian.. sabar je laa ye..

Syahid hari pertama jer puasanyer.. pas tu tak kejut sahur dah.. bukan tak nak ajar dia berpuasa.. nantilah.. lagi pon ini first time dia blaj puasa. bukan aku tak jeles nengok anak orang lain umo 4 tahun dah biajar berpuasa.. ini pulak syahid.. yang lima tahun... pelan2la aku pujuk dia

Hmm.. setakat ini dulu.. salam Ramadhan Kareem... Selamat berpuasa semua....

23 Julai 2011

Hari Potensi TBK KEMAS Parlimen Pontian

Assalammualaikum.... Salam Satu Malaysia...


Pada hari Sabtu yang lalu.. Syahid Ilham dan teman-temannya telah mewakili Sekolahnye.. TBK KEMAS Kilang Nanas.. Pekan Nanas dalam acara futsal...manakala Kimi (Anak Ibu) dalam acara Silat...

Ni tengah tunggu Cikgu..


Cikgu bertungkus lumus mengenakan kostum silat pelajar2


 Kimi tengah tunggu giliran untuk didandan...

Haa.. tiba jugak giliran..

Pasukan Futsal... (Gamba blur coz tangan jurufoto ketaq..)

Ni gambo kat luar dewan..
Syahid ngan Rizki...


Tunggu giliran untuk beraksi..

Nebes laa..



Kejo.....

Memang laa bangga bila tengok anak beraksi.. tapi most of the time dia cuma tengok bola jer..  agak keciwa.. namun demikian.. harus diingat.. dia hanya berusia 5 tahun.. so just let him have fun...
ok laa walau tak menang.. Ummi tetap bangga dengan Ayed...
Ni masa tunggu keputusan diumumkan

Pasukan silat dapat tempat ke-3.. Alhamdulillah..

hmm.. ok laa setakat ini dulu..

05 Julai 2011

Update Syahid & Syahmi

Assalam.. dan Salam Satu Malaysia...

Saja nak update kisah anak-anak aku.. Alhamdulillah.. Syahid dah pandai menulis, membaca perkataan dua suku kata dan mengira.. tapi nak buat kerja sekolah mesti ada aku kat sebelah.. kalau tak, dia akan mogok.. selagi aku tak duduk sebelah, selagi itu lah dia tak start buat kerja sekolah.. layan jer laa... nak but camno.... nti laa aku selitkan gambo dia buat kerja sekolah.. setakat nih aku tengok dia lebih suka buat kerja kira-kira..banyak-banyak buku latihan yang aku belikan.. dia akan cari yang ada kira-kira dulu.. abiskan satu buku, baru dia akan ambil buku yang lain...

Aku cuma dapat ajar dia ngaji IQRA' 1 jer, masuk IQRA' 2, dah mula banyak songehnya.. Ayed penat laa..  alaa nanti la.. siap nangis-nangis lagi kalau aku yang suruh mengaji.. memang laa Drama King.. siap pujuk  kalau Syahid ngaji.. Ummi bawak gi KFC.. tapi tak jalan gak.. nak buat camno nih.. last-last mintak tolong Ibu (babysitter) ajar dia.. alhamdulillah.. boleh laa jugak.. biar dia biasa dengan rutin mengaji nih dulu.. pas tu aku mungkin akan ambil alih mengajarnya..


Isi masa lapang dengan mewarna buku kegemaran..


puting tak boleh dicabut secara paksa.. mau dia mengamuk...

Kisah Si Syahmi pulak, gigi depan dah besa2. Gigi geraham atas dah tumbuh kanan kiri, yang bawah baru sebelah kiri. Sekarang nih asik nak gigit orang jer.. tu yang seriau tuh.. jalan masih lagi tekedek-kedek.. macam orang mabuk pon ada..bila nak barang dia akan cakap Naaaak!!!! sambil tunjuk barang yang dia nak.. kalau kita tanya.. Ami baikkan? kan? kan? sambil anggukkan kepala kita.. dia pun ikut angguk kepala.. hm... memang geram.. macam nak cubit-cubit jer.. Oh ye.. dah tau bila kena marah... dan tau pulak dia merajuk.. bila dah merajuk. memang la  susah nak pujuk.. siap guling-guling lagi.. ni Drama King kedua.. berlakon lebih.. huhuhu..

Ok la semua.. semoga Allah merahmati dan berbahagia selalu.... Amin...

30 Jun 2011

Majlis Penyampaian Sijil JPPM Negeri Johor

As salam... dan Salam Satu Malaysia....

Kabare? Waras? Yo... Alhamdulillah. Tapi aku yang kurang sihat.. kena demam selsema laa pulok.. nak buek camno... terima je laa.. ini pun nikmat.. ye tak??

Kat bawah ni adalah antara gamba yang dapat aku snap semasa Majlis Penyampaian Sijil JPPM Negeri Johor...

Kak Mas, En. Mus, Hana & Kak Bie


Apalah yang dibincangkan.. serius nampaknya.. En. Enal bercerita...





Ini En. Steward.. officer yang dipinjamkan oleh SP Setia untuk memantau bangunan KDN..
hmm. OK la.. setakat ini dulu.. salam ceria..

Ummi dan Abah..

Daisypath

Syahid Ilham

Lilypie Kids Birthday tickers

Syahmi Isyraf

div style="margin-auto;text-align:center">Daisypath Happy Birthday tickers

Syamil Irsyad

Lilypie Kids Birthday tickers