21 Oktober 2011

Kurangkan Bercakap...

Assalammualaikum... dan Salam 1 Malaysia...




Korang suka bercakap? Aku pon suka bercakap.. Percakapan adalah salah satu bentuk komunikasi atau perhubungan. Kenapa laa mak cik nih nak ngomel pasal bercakap ni? Bukannya apa.. sedar tak korang.. sebenarnya makin banyak korang bercakap, tanpa korang  sedar makin banyak laa korang tunjukkan kelemahan diri korang.. ni terutama bagi orang-orang yang nak tunjuk pandai laa.. semakin terlihat kebodohan dan kedunguan korang.. setuju tak?? tapi kalau korang tak setuju pon tak per.. cuma cuba perhatikan kawan-kawan ke sedara mara yang banyak bercakap... ada betulnya apa yang aku cakap nih.

Lagi satu.. bila banyak bercakap, tanpa disedari korang telah melukakan hati orang-orang disekeliling kamu. Ni lagi satu.. cakap.. cakap.. cakap.. alih-alih jer kawan tu blah..or matanya tiba-tiba berair.. laa korang dah tersalah cakap kot.. kan haru tuh.. last sekali minta maaf.. tapi sudi ke orang tu maafkan korang??

 Pasal cakap nih.. aku nak pesan jangan cerita keburukan orang lain atau senang cakap.. jangan mengumpat laa yer... mengata pon jangan.. dosanye besar.. hukumnya macam makan daging  saudara sendiri. Ini sume orang tahukan..  Sebolehnye elakkan memburukkan orang lain.. Bila korang citer keburukan orang.. Insya Allah.. orang jugak akan ceritakan keburukan kita. sebab pada aku.. kalau kita sembunyikan aib orang.. Insya Allah, Allah akan sembunyikan aib kita.. Unless kita yang dok ceritakan aib kita pada orang. Mesti ada buat silap kat mana-mana.. bila dah seronok bercakap.. tanpa di sedari.. kita membuka pekung didada..  So mulai sekarang... kurang-kurangkanlah bercakap.. aku ni pon bukan laa sempurna sangat.. tapi mulai sekarang aku akan kurangkan bercakap.. kerana takut akan menjadi beban di akhirat kelak.. akhir kata.. hayati kata-kata ini...

Ummi dan Abah..

Daisypath

Syahid Ilham

Lilypie Kids Birthday tickers

Syahmi Isyraf

div style="margin-auto;text-align:center">Daisypath Happy Birthday tickers

Syamil Irsyad

Lilypie Kids Birthday tickers