26 September 2019

MULAKAN SEMULA MENGAIT





SAssalammualaikum dan Salam Sejahtera..


Ada sesiapa yang suka mengait ke? aku nak kongsi laa sikit pasal mengait ni atau crochet.. sebab ada lagi satu istilah mengait  ni.. knitting. Apa beza crochet dengan knitting ni.. Crochet ni guna satu je jarum kait atau hook,  dan knitting ni yang guna dua batang kayu tu..


Image result for knitting

ni knitting


Image result for crochet
ni crochet

So sekarang ni dah faham beza diakan.. sebab dalam bahasa melayu kedua-duanya mengait. 

Sebenarnye sebelum ni aku pernah mengait, tapi yang asas jer laa..  dan baru-baru ni, ternampak sorang sedara aku ni upkan patern diagram crochet kat FB.. macam best aje.. ish tak boleh jadi ni.. so biasalah aku kalalu terjumpa benda-benda yang menarik minat akau, aku tanya je Mr. Google. 

Yang menariknya bila ada video tutorial crochet untuk orang mengidal. Baru tau ada single crochet, double crochet, slip stich. Yang aku tau dulu chain atau tali air dan batang pinang atau double crochet laa kot. Itu pun kakak aku ajar. Dia guna tangan kanan dan aku ni tangan kiri. susah laa jugak nak adapt kan. Tapi boleh laa.. Lepas tu... bila tengok patern diagram tu mula dari sebelah kanan. tapi aku mula dari sebelah kiri. so bila habis satu projek tu, aku tak teruskan. 

Lebih dari lima tahun aku tak mengait, mana jarum mengait tu pun tak tau. Sekarang ni baru mula semula nak mengait. Banyak tengok video tutorial, dan mula faham lebih jelas. dan projek sekarang ni alas meja kopi kat rumah. Tapi benang pun dah nak abis.. so aku stop kejap. Aku dah order benang dan hook untuk projek kedua, Baby Blanket. Yang ni benangnye lebih kasar dari biasa dan hook yang lebih besar. Jadi tak laa lama sangat  nak siapkan projek ni nanti. Tunggu barang sampai jer nanti. Agak-agak sempat tak siap sebelum bulan 12 nanti. Harap-harap kali ni berterusan. Kalau ada order lepas ni pun mungkin aku akan ambik. but it depends jugak pada masa aku.

Dah laa cukup dulu aku membebel, lain kali kita jumpa lagi,

Salam penuh kasih sayang..







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Projek Crochet Aku

 Salam Sayang untuk semua Hari ni aku nak membebel pasal projek kait mengait yang aku sedang dan akan buat... Sekarang ni banyak projek pers...