12 Mac 2009

Syahid Demam....

Bismillah....

Masuk hari ni, dah hampir 4 hari anak bujang aku demam....Keciannya anak Ummi...Semalam pagi aku hantar dia gi klinik... Mula-mula memang laa dia excited nak jumpa doktor... Tapi bila dah sampai.. Tak sampai setengah jam dia dah mula bosan menunggu... Maklum laa Klinik Kesihatan Kerajaan.. Ramai orang yang datang.... Dapat nombor giliran dah banyak pulak...
Hampir dua jam kami menunggu... tak mengapa... setidak-tidaknya aku dapat mengajar Syahid supaya bersabar... Akhirnya nombor kami di panggil...

Dapat masuk dalam bilik rawatan juga.. Alhamdulillah.. Syahid tidak meragam.. Malah memberi kerjasama yang baik kepada MA yang aku panggilkan 'Doktor'. Bila nak keluar, aku ajarkan Syahid untuk mengucapkan terima kasih dan salam MA tu sebagai tanda hormat..

Keluar dari bilik MA, aku terus ambil nombor giliran untuk mengambil ubat di kaunter Farmasi.... Alhamdulillah.. semua selesai dalam pukul 10 pagi... Dalam perjalanan balik, aku singgah dikedai runcit dikampungku untuk melunaskan janji pada Syahid.. iaitu, kalau dia berkelakuan baik, aku akan membelikannya air kotak. Dia memang suka air kotak..

Sampai dirumah... mak aku tengah masak untuk makan tengah hari.... aku amik satu senduk nasi yang dah dimasak, aku masukkan ke dalam periuk lain, aku tambahkan air untuk dijadikan bubur... bila bubur dah siap, aku ajak laa Syahid makan... tak nak pulak. puas aku pujuk... tak jalan Lepas tu neneknya pulak yang pujuk... pun tak jalan.. aku bakarkan roti.. alhamdulillah.. abis juga sekeping.. jadilah buat alas perut.

Petangnya pula.. setelah suamiku pulang dari tempat kerja, dia telah mengajakku kerumah orang tuanya... "nak mintak bapak urut Syahid..'katanya.. aku pun kemaskan apa yang patut, petang tu jugak kami bertolak... sampai dirumah mertuaku lebih kurang jam lapan malam.. kalau diikutkan tak sampai sejam pun perjalanan, tapi kami singgah di pasaraya untuk membeli sedikit keperluan yang habis...

Selesai Solat Maghrib, aku beritahu pada Syahid untuk tanya sendiri pada atuknya... "Syahid nak mintak urut boleh tak?" dia mengikut apa yang aku ucapkan walaupun pelat....
Bila mula-mula kene urut tu, dia masik boleh rileks lagi.. tapi bila kena belikat dia.. menjerit, dah..!!Dah!! Dah!! aku tak sampai hati.... macam nak nangis jugak.. tapi aku kuatkan hati... rupa-rupanya belikat dia terkehel sikit.. tuh yang demam tuh.. bila perut dia kene urut, 'Atuk Nan!! Dah! Dah!..Dah!!Syahid menjerit... maybe dia rasa geli dan sakit.... tapi apa yang boleh aku buat... pujuk dia supaya bertahan... bila semua dah selesai.. atuk dia tanya, nak urut lagi tak.... dia cuma anggukkan kepala dalam tangisan.. kesian anak Ummi.. lepas tu aku gorengkan telur.. nak umpan dia makan nasi.. alhamdulillah... banyak la jugak suap yang ditelannya...

Dalam pukul 9.40, kami bertolak pulang... sampai rumah... aku terus beri antibiotik kerana masanya telah sampai. iaitu jam 10.25 malam... lepas tuh.. aku pujuk dia tido.. "Ummi, nak buai...." alamak..!!! nak buai pulak... kena laa buatkan buai.. layan jer laa.. badan tengah tak sihat kan... tak lama lepas tuh.. mintak nak tido bilik pulak... so aku angkat dia dari buaian.. bawak laa masuk bilik...

4 ulasan:

  1. Semoga syahid cepat sembuh..

    BalasPadam
  2. salam..

    lama Ummu Syahid tak update blog.. bz ker?
    semoga syahid cepat sembuh.. & rajin2 makan ubat.

    Bertuah syahid ade atok yg pandai mengurut.. cam anak2 teman ni, opah depa ler yg dok buat air kalo sakit.. klinik tu g juge, tp kena gak ngadap opahnyer sbb opah nyer nak 'tengok' apa yg tak kena.. :)

    BalasPadam
  3. JILSAH BERSAMA MUFTI MESIR



    JILSAH BERSAMA MUFTI MESIR

    SOHIBUS SAMAHAH ALLAMAH PROF DR ALI JUMA'AH





    pada:



    JUMAAT , 10 APRIL 2009



    14 RABIUL AKHIR 1430





    aturcara:



    7.25 : - AZAN & SOLAT MAGHRIB



    - BACAAN RATIB AL-HADDAD



    8.30 : - AZAN & SOLAT ISYAK



    - CERAMAH SS MUFTI MESIR



    - BERSURAI





    di MASJID AL-FALAH USJ 9.





    SEMUA MUSLIMIN & MUSLIMAT DIJEMPUT HADIR

    http://pondokhabib.wordpress.com

    BalasPadam

Ummi dan Abah..

Daisypath

Syahid Ilham

Lilypie Kids Birthday tickers

Syahmi Isyraf

div style="margin-auto;text-align:center">Daisypath Happy Birthday tickers

Syamil Irsyad

Lilypie Kids Birthday tickers